Sunday, July 13, 2008

Bila Pula Ada Demonstrasi??

Baru saya melangkah masuk ke pejabat, seorang rakan menyapa, " Mung tak tahu ke polis ada buat road block semalam dengan hari ini? ".

Tergamam sekejap saya," Kenapa? Tak ada pulak dengar cerita kita nak buat demonstrasi. Isu Protes hari itu pun belum selesai lagi ".

Sambung rakan saya pula, "Dia orang sibuk buat road-block. Diaorang cakap pembangkang nak buat demonstrasi dekat Parlimen. Agaknya ada kaitan dengan undi tak percaya kepada Pak Lah tu kot".

Sejenak saya berfikir lalu berkata," Mungkin juga. Tapi tak ada hujan tak ada ribut, tiba-tiba kecoh pasal demonstrasi. Ada udang di sebalik mee ni".

Perbualan kami terhenti di situ. Hilang mood nak kerja sekejap. Dalam hati saya, pasti ada rancangan lain yang dia orang tengah nak buat ini. Road-block dan isu demonstrasi ini hanya untuk cover-line sahaja. Lagipun, hebat juga makhamah dekat Malaysia ini. Hari Ahad pun dia orang kerja. Polis dah dapatkan perintah makhamah melarang Anwar dari duduk dekat dengan Parlimen.

Hebat Anwar Ibrahim ini. Selama ini, tak ada pula saya dengar ada orang dilarang dari menghampiri bangunan Parlimen. Ini nak dekat pun tak boleh. Ilmu apa lah Anwar ini pakai, agaknya kalau dia duduk dengan Parlimen boleh meletup kot bangunan tu. Itu belum lagi Anwar betul-betul duduk dalam bangunan tu.

Terkini, saya dapat tahu usul undi tak percaya tu dah ditolak mentah-mentah oleh Pak Pandikar. Iyalah, parlimen tu bapak dia yang punya. Suka hati dia lah nak terima ke tak. Pusing-pusing, dia boleh buat apa saja. Sampai tergagap pun ada masa nak kawal ahli Parlimen berbahas.

Saya tak ada idea lagi, kenapa polis sibuk-sibuk nak tampal memo banyak-banyak tak bagi orang berkumpul dan berdemontrasi. Memang tak ada orang nak buat demonstrasi pun. Dah macam iklan dah, merata-rata ada memorandum. Dah tukar profession pulak dah depa ini. Saya rasa ada benda lain depa nak buat ini. mesti ada punya. Mesti ada ni, tapi apa ya?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails