Friday, July 25, 2008

Muhabalah Penyelesai Masalah

Bila sebut muzakarah, ramai yang memberontak. Bila sebut muhabalah barulah ramai yang mampu tersenyum dan menarik nafas lega. Ada yang baru sahaja mengenal parti PAS tapi sudah mengaku ahli tegar, ahli seumur hidup atau ahli setia.

Jika sekali pandang, kelihatan antara Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Haji Hadi seperti berbeza pandangan. Namun, jika diperhalusi kedua-duanya selari. Ini kurang difahami oleh sesetengah orang termasuk ahli Pas yang mengaku tegar sendiri. Tok Guru Haji Hadi sendiri dari awalnya menyatakan muzakarah yang dibuat bukannya untuk membincangkan pergabungan Umno-Pas. Tapi ramai yang menafsirkan ikut kepala mereka sendiri dan tak mahu dengar cakap pemimpin.

Dari sudut nampak banyak negatifnya. Tapi jika kita sentiasa berlapang dada dan berfikir secara rasional, banyak sudut positif dan kebaikan hasil isu ini. Antara yang saya dapat kongsi adalah :-

i) Istilah-istilah yang digunakan di dalam Jemaah Islam itu sendiri - secara tidak langsung masyarakat mula mengenali istilah-istilah muzakarah, muqabalah, wala', usrah dan sebagainya. Ia secara tidak langsung memberi promosi kepada istilah-istilah ini sendiri. Sememangnya kita sebagai orang Islam sendiri semakin jauh dari Islam oleh itu jauh sekali untuk cuba mencari atau mengambil tahu perkara-perkara sebegini.

ii) Umum dan masyarakat dapat mengetahui keikhlasan dan ketulusan perjuangan yang dibawa oleh Pas. Di sini mereka melihat konsistensi atau istiqamahnya Pas dalam perjuangan menegakkan yang hak dan menegah yang batil. Namun begitu, ia juga dicemari oleh pihak-pihak yang memang suka menangguk di air yang keruh. Buatlah baik macam mana sekalipun, akan dipulas dan dipusing supaya kelihatan lebih negatif.

iii) Masyarakat dan umum dapat melihat adab-adab berpolitik yang dipraktikkan oleh pendokong-pendokong Pas. Untuk melakukan sesuatu bukanlah secara sembrono. Penyokong-penyokong yang ditarbiyah tentang kepentingan mentaati pemimpin dan cara menegur pemimpin-pemimpin atasan. Ia bukanlah boleh dibuat sesuka hati walaupun memang ada ruang untuk menegur pemimpin. Adab-adab jemaah dan cara yang betul sentiasa dipratikkan. Ia bermasalah apabila tidak semua penyokong dan pendokong didedahkan atau memang tidak pernah menyertai program-program tarbiyah.

Tidak mengapalah, yang pentingnya semua sudah sedar dan faham. Pas bukanlah mereka yang ingin menggali lubang kuburnya sendiri. Pas juga tidak pernah memikirkan kepentingan sendiri dengan menolak rakyat. Pas juga mempunyai prinsip dan tidak pernah menolak konsep diplomasi walaupun dengan orang yang berkali-kali mengkhianati perjuangan Pas.

Berlapang dadalah. Sedarlah juga, Pas tidak sama dengan Umno. Bukanlah menyokong Tok Guru Nik Aziz itu dengan menolak Tok Guru Haji Hadi. Begitu juga sebaliknya. Apabila mereka diserahkan amanah, mereka sendiri sedar betapa beratnya tanggungjawab yang mereka pikul dan bukan semua orang mampu memikulnya. Jadi, orang yang tak mampu memikulnya berilah sokongan yang sepatutnya. Kadang-kadang kita berfikir seolah-olah kita lebih sayangkan Pas lebih daripada mereka berdua. Sedarlah kerana Islam mereka berdua sanggup berkorban apa sahaja untuk menegakkannya. Kita pula bagaimana??

2 comments:

azizi said...

salam

melucukan bila tiba2 pihak Umno sanggup bermcm2 dgn Pas. Sudah kehilangan idea nampaknya.
Atau taktik biasa utk mengalihkan perhatian. Selalu sgt buat mcm tu.

Cik Lee said...

waalaikum salam bro;

lena lagi tu. Nanti sedar-sedar je dah jatuh tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails