Thursday, July 17, 2008

Muzakarah ke Mesyuarat?

Dua-tiga hari ini di celah-celah kekecohan berita tangkapan DSAI, ada juga beberapa isu yang agak menyelit. Seolah-olah kebetulan, dua tiga blog pendokong PAS sibuk bercerita pasal isu muzakarah UMNO dan PAS ini. Oleh itu, saya pun nak mencilok sekali lah. Ya lah, masing-masing punya pandangan sendiri. So, saya cubalah berkongsi pandangan saya pula.

Bila di sebut muzakarah, ramai di antara kita seolah-olah fobia. Lagilah ia berkaitan antara Umno dan Pas. Peristiwa hitam ditendang secara 'free kick' suatu masa dahulu, menjadi pengalaman pahit kepada orang-orang lama yang berada di dalam PAS. Semasa peristiwa itu, saya pun belum dilahirkan lagi. Tetapi berasaskan pembacaan dan penceritaan serta penelitian terhadap peristiwa itu jelas ia memberikan 'impak maksima' kepada pemimpin-pemimpin PAS dan penyokong mereka. Kesannya negeri Kelantan yang dimiliki dirampas dan menjadi milik orang.

Setiap yang terjadi itu ada hikmahnya. Sudah terang lagi bersuluh, kebatilan tidak dapat bercampur dengan yang hak. Golongan yang berjuang kerana Islam sudah pasti tidak akan diterima oleh golongan yang berjuang atas nama nasionalisme. Oleh itu, proses pembersihan etnik tersebut walaupun kejam sekali, tetapi lambat laun ia akan tetap berlaku. Sudah pasti bila kita meneliti kembali asas-asas perjuangan antara Pas dan Umno kita akan mendapati gap atau jurang yang terlalu luas.

Manakan sama perjuangan menegakkan Islam sebagai pemerintah diterima oleh mereka yang inginkan Islam diperintah. Lagipun, benih-benih kejahilan yang ditanam oleh penjajah membuahkan hasil yang bukan alang-kepalang. Sehingga kini, ia menghasilkan pejuang-pejuang tegar dulu, kini dan selamanya yang berjuang kerana bangsa. Biarpun agama, di sepak ketepi dan mulut mereka berbuih-buih membaca Al-Quran, ia hanyalah untuk bacaan sahaja semata-mata. Untuk menguna-pakai isi kandungan dan ajaran di dalamnya adalah jauh panggang dari api.

Tapi dalam masalah muzakarah ini, kita perlu sedikit terbuka. Muzakarah lebih kepada perbincangan. Ia mempunyai skop yang luas. Tidak sama dengan mesyuarat untuk bergabung. (Sebenarnya dua-dua lebih kurang sama jer). Berjumpa dengan Umno, bukan untuk menyatakan kita akan bergabung dengan mereka. Tetapi kita boleh bermuzakarah banyak perkara-perkara yang selama ini disekat oleh mereka lantaran keangkuhan 'rakyat masih memilih saya' dan persepsi kita akan memerintah selama-lamanya.

Antara isu yang boleh dibincangkan dan amat penting untuk rakyat yang boleh dimanfaatkan dalam ruangan muzakarah ini adalah :-

i) Isu peruntukan untuk kerajaan Pakatan Rakyat. Sudah diketahui umum, sesiapa sahaja yang tidak sekufu dengan Umno tidak akan diberi peruntukan oleh kerajaan persekutuan. Walhal, duit itu adalah duit rakyat dan bukan duit mak-bapak mereka. Jadi, proses pentadbiran negeri akan menjadi lebih lancar lagi tanpa banyak kekangan kewangan.

ii) Isu sekolah agama rakyat - Hasil kerja tangan umno yang berjuang atas dasar bangsa melayu, mereka berjaya melupuskan kebanyakan sekolah agama rakyat di seluruh negara. Dengan itu puaslah hati mereka kerana berjaya berjuang supaya anak bangsa mereka menjadi mat-mat rempit dan minah-minah rempit daripada belajar ilmu agama yang memberi manfaat kepada mereka di dalam kubur. Pas boleh mendesak supaya bantuan disalurkan kembali bagi menyuburkan kembali sekolah agama rakyat ini.

iii) Membersihkan SPR - Ini antara perkara terpenting yang boleh dibincangkan. Kalau berjaya daftar pemilih dibersihkan dan SPR menjadi sebuah badan yang berkecuali, maka Malaysia akan menuju ke arah negara yang aman dan makmur. Pasalnya, pemimpin yang dipilih adalah dari yang dipilih oleh rakyat secara 'halalan toyyibah'. Bukan dipilih dari hantu pocong, hantu raya dan hantu kubur yang secara tiba-tiba muncul semasa musim PRU.

iv) Memberikan ruang demokrasi yang lebih terbuka. Malaysia ini nama sahaja negara demokrasi, tetapi cara penjagaannya lebih kepada negara mak-bapak dia orang yang punya. Oleh itu, Pas boleh memberikan perkara-perkara yang boleh diperbaiki oleh pemerintah.

Dan banyak lagi, yang boleh dibincangkan. Ruang untuk muzakarah jangan lah ditutup. Tapi kalau nak bergabung tak payah lah. Buang masa dan tenaga. Kita tak mahu 'berlumuh' dengan najis-najis rasuah, perompak duit rakyat, perogol, pembunuh dan macam-macam lagi tindakan 'yang tak apa' pasal ada kuasa. Jadi, pandai-pandailah pemimpin-pemimpin Pas. Ia lah, kalau tak pandai takkan orang pilih dalam muktamar ye dak?? So, selamat muzakarah dan bermesyuarat. Jangan gaduh-gaduh. Walaupun kita tahu depa tu samseng-samseng belaka.

1 comment:

Anonymous said...

Alhamdulillah.. Segala komentar yang Sdra berikan amat bernas sekali. Ia ssuatu perkara yang amat subjektif untuk menceritakan tentang isu yang akan dibincangkan dalam muzakarah. Namun objektifnya jelas, pintu muzakarah mesti di buka. Walaupun ia suatu perkara yang amat pahit untuk diterima. Tidak mahu dipatuk ular 2 kali.

Paling penting untuk di ingatkan adalah komitmen PAS dalam memastikan bahawa tiada yang lebih tinggi melainkan Islam. Asas ini mesti dijadikan matlamat bagi muzakarah tadi.

Mudah-mudahan Allah SWT memberi hidayah kepada para pimpinan PAS.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails