Thursday, June 19, 2008

Alhamdulillah. Roslan Aziz Minta Maaf

Setiap orang Islam itu bersaudara. Maka saudara yang baik adalah, apabila saudaranya melakukan kesalahan dia akan menegurnya. Bukan terus mengampu dan membiarkan saudaranya hanyut di lautan tidak bertepi di dalam kemaksiatan dan keingkaran kepada Illahi. Setiap yang mengucap dua kalimah syahadah itu Islam. Cara banyak mana perlaksanaan Islam dalam hidupnya itu perkara lain. Tapi apabila dia Islam, dia secara automatiknya akan bersaudara satu sama lain.

Di sini saya memuji sikap saudara Roslan Aziz. Tidak mudah seorang itu untuk mengaku kesilapannya secara terbuka. Carilah pemimpin mana pun, dalam ramai-ramai itu tidak mudah untuk mencari seseorang yang boleh mengakui kesilapannya. Kalau orang yang mencari kesilapan orang lain, itu tidak terhitung ramainya.

Sebelum ini saya telah mengulas sikap beliau di dalam blog ini. Namun, beliau secara rendah hati telah memohon maaf di dalam blog beliau. Alhamdulillah, beliau sudi menerima teguran dan mengaku kesilapannya. Semoga beliau tidak mengulanginya lagi. Tidak perlu meminta maaf kepada PAS, tetapi mintalah maaf kepada umat Islam. Juga kita sama-sama memohon keampunan daripada Allah. Sesungguhnya kita hanyalah manusia yang lemah. Tidak lari langsung dari kesilapan dan dosa.

Yang penting, usaha-usaha untuk mendaulatkan Islam di muka bumi ini akan terus berjalan. Jika kita tidak mampu untuk sama-sama berjuang dalam perjuangan tersebut, sokonglah mana-mana yang termampu. Mungkin dengan wang ringgit, sokongan moral dan pelbagai lagi. Namun, jika tidak mampu juga cukuplah sekadar tidak menghalang kerja-kerja Islam. Amat malang jika kita termasuk dalam golongan orang-orang yang menghalang kerja-kerja Islam. Wallahualam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails