Wednesday, June 18, 2008

Kerusi Sanglang Kosong dan Undi Tidak Percaya

Makhamah telah memutuskan bahawa kerusi DUN Sanglang 'kosong' semalam. Kerusi ini telah dimenangi oleh Barisan Nasional pada PRU-12 yang lalu. Namun, petisyen yang dikemukakan oleh PAS terhadap kerusi Dun Sanglang adalah untuk mengistiharkan Ustaz Hashim Jasin sebagai calon yang menang kerana berlaku kesilapan teknikal yang mana menyebabkan pihak SPR tersilap pengistiharan calon yang sepatutnya menang.

Di sini, tujuan sebenar petisyen itu dibawa ke makhamah adalah untuk meminta makhamah mengistiharkan Ustaz Hashim Jasin sebagai pemenang yang berhak ke atas kerusi Sanglang. Tetapi makhamah tidak mempunyai kuasa untuk melakukannya kerana seksyen 35(c) Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 sudah dimansuhkan pada 2003.

Jadi, mahu tidak mahu kita perlu bersiap sedia untuk menghadapi satu lagi pilihanraya kecil. Walaubagaimanapun, PAS akan mengemukakan rayuan ataupun mungkin memboikot pilihanraya tersebut.

Saya tak mahu mengulas lanjut tentang itu, tetapi lebih berminat untuk mengulas tentang kemunculan kembali Shahidan Kassim semalam. Maka dengan pilihanraya kecil ini, populariti Shahidan akan dapat diukur. Begitu juga dengan populariti Umno dan juga populariti PAS. Tetapi seperti biasa ia tidak akan dapat lari daripada taktik-taktik yang paling kotor dalam sejarah. Kita tunggu sahajalah.


Undi Tidak Percaya!!

Wah!! Satu malaya dah ribut-ribut. Berita dari seberang laut (Sabah) sana, bahawa ada parti samada akan melompat, menenggek atau saja-saja 'test market' akan mengemukakan undi tidak percaya kepada Pak Lah.

Agaknya terkejut atau tak Pak Lah dari tidur ni. Tapi bila saya baca di sini, saya rasa lena Pak Lah makin panjang. Bukannya apa, nak kecoh-kecoh buat apa. Rakyat masih sokong Pak Lah, sayang kat Pak Lah. Lagipun, ahli-ahli Umno, BN dan menteri-menteri semua berdiri di belakang Pak Lah. So, kenapa Pak Lah nak risau? Lagipun, Presiden parti ini memang terkenal dengan pelbagai isu kontroversi. Dah banyak kali dia lompat. Tak tau lah dia ini dari spesies apa. Tersengih seorang Pak Lah mengenangkannya.

Namun, hari Isnin itu sesuatu yang luar biasa berlaku. Semua MP telah bersetuju sebulat suara dengan undi tidak percaya yang dikemukakan kepada Pak Lah. Najiblah orang nya yang paling lebar senyumannya pada hari itu. Lalu, tiba-tiba Pak Lah terkejut dari tidurnya. Oo.. aku bermimpi rupanya, lalu menyambung kembali tidurnya yang terganggu sekejap tadi.. Opss.. ke saya si penulis ini sahaja yang bermimpi. Tih tih tih..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails