Thursday, June 5, 2008

Harga Minyak Malaysia 'Termurah' Berbanding Negara Pengeluar Minyak Lain


















Sumber gambar: Blog CheguBard

Kali ini kita mari kita cuba celikkan mata kita. Cuba buka minda kita. Kalau ikut media arus perdana, yang layak kita buat 'comparism' hanyalah Singapura, Indonesia dan Thailand sahaja. Itu negara yang bukan pengeluar minyak dunia, tetapi harga kereta lagi murah dari Malaysia, gaji per kapita yang lagi jauh murah dari kita dan macam-macam benda lagi yang jauh beza dengan kita.

So, kali ini kita buat comparism dengan negara-negara lain yang turut mengeluarkan minyak. Tengok betul-betul, nanti tak pasal-pasal kita kena gelak dengan kawan-kawan kita yang dekat oversea sana. Ada negara lain yang harga minyak dia lebih Rm 2.70 ? Ke kawang salah tengok? Apasal negara-negara ni tak bising-bising pun nak naikkan harga minyak ??

Jawapan yang didapati adalah :-
1. Negara dia orang tak ada kroni
2. Negara dia orang kurang rasuah
3. Negara dia orang kurang pemimpin yang korup
4. Negara dia orang kurang rakyat yang tak pandai berfikir macam dekat negara kita
(hahah.. jangan marah, nanti kena jual dengan Pok Leh)

3 comments:

kak ja said...

Salam Ciklee,

Pastikan kita pakat2 mengundi BN lagi pilihanraya akan dtg... Rakyat Malaysia kan ke pemaaf? Susahkan hidup mcmana pun, mai masa ngundi, depa pangkah jugak....

Cik Lee said...

Tu la pasal Kak Ja, yang patut bising siapa yang undi pakatan rakyat jer. Yang undi Umno pakat-pakat senyum je lah. Baru dengar cerita seorang kawan duduk Perancis, kalau minyak naik 10 sen je dia orang dah mogok satu negara. Nelayan-nelayan depa pakat hampar jala kat tepi pantai jer.

Kat sini menyambut dengan pakat serbu stesen minyak. Tapi masalahnya, berapa yang dpt. jimat dengan isi full tank harga lama ? Dah tentu kena isi minyak harga baru bertahun-tahun. Kita kena fikir satu inisiatif untuk ajar Pak Lah and de geng nih.

Anonymous said...

Kalau selak2 balik..negara yg tersenarai kalau tak silap saya adalah negara top 10 pengeluar utama minyak dunia.Negara-negara tersenarai memang minyak merupakan sumber utama kekayaan negara mereka yang mana pengeluarannya dalam 1juta hingga 9juta barrel sehari.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails